Karl Jaspers
[ 1883-1969]
- skończył medycynę
-> psychiatria
- Psychologia światopoglądu [1919] – rozwinięcie Dilthey’owskiej
koncepcji światopoglądu
- za pomocą
psychiatrii chciał tłumaczyć filozofię
- Filozofia – największe dzieło Jaspersa
- problematyka
rozumu -> O prawdzie
- po wojnie stał się
filozofem polityki
- rozważania
filozoficzne Jaspersa -> szeroki obszar badawczy.
Jaspers ->
przedmiot filozofii: byt
Filozofia szuka prawdy bezwarunkowej.
Filozofia szuka
punktu poza wszelkim bytem by tłumaczyć byt
-> Filozofia nie dociera do bytu.
Hannah Arendt-> Jaspers to Kant XXw.
Wiedza odnosie
istniejących przedmiotów-> orientacja
w świecie.
Byt przedmiotowy nie
istnieje sam z siebie -> byt jest zawsze bytem dla istniejącego przedmiotu [Kant],
byt nie jest bytem po prostu.
Dążenie do całości w
ujmowaniu wszechświata zawsze prowadzi do sprzeczności.
Filozofia nie może
się dokonać w ramach orientacji w świecie.
Wszelka wiedza,
którą otrzymujemy w ramach orientacji w świecie nigdy nie ujmuje właściwego
bytu w sobie.
Rzeczywistość jawi
nam się w czworaki sposób
4 wersje
przedmiotowości – cztery światy w świecie :
- materia
- życie
- dusza
- duch [ kultura]
Jaspers-> świat
jest zjawiskiem
Dla orientacji w
świecie podstawą role odgrywa dorobek nauk.
Nauka nigdy nie
ogarnia swego własnego powołania- nie wskazuje nam sensu życia
Nauki dążą wyłącznie
do zaoferowania nam uniwersalnego obrazu świata- droga poznawcza nauk jest
nieskończona -> nauki nie
doprowadzają do jedności obrazu świata, uchwytują tylko określony byt -> Orientacja
w świecie dokonywana dzięki naukom nigdy się nie zamyka
A jeśli orientacja
dąży do zamknięcia wykracza poza treści nauki- staje się filozofią.[ filozofią,
która chce być nauką-> chce zaoferować obraz
świata. ]
Filozofia jako
spór idealizmu z pozytywizmem.
POZYTYWIZM:
Pozytywizm ujmuje
wszystko na sposób przedmiotowy.
Poznanie
pozytywistów -> dostosowywanie się do bytu
Cel-> właściwe
urządzenie świata
[Jaspers-> można
unaocznić niepełność rzeczywistości empirycznej]
Zarzuty wobec
pozytywizmu:
1. [Jaspers,
Fichte] Pozytywizm nie jest w stanie pojąc siebie samego. -> Pozytywizm nie
uwzględnia sam siebie.
2. [ Jaspers, Kierkegaard] Istnienie jest to coś
czego nie da się zakwestionować , tymczasem na gruncie pozytywizmu ‘moje ja’
sprowadzona jest do przedmiotowości w którym nie ma miejsca na jednostkową
egzystencje.
Siła
pozytywizmu -> trzyma się empirycznej rzeczywistości
podejmuje
ryzyka chęci poznania.
IDEALIZM
- Przedmioty
istnieją tylko dla podmiotów.
- Podmiot jest formą istnienia ducha obdarzonego samowiedzą.
Zarzuty wobec
idealizmu
1. idealizm absolutyzuje sposób postępowania nauk humanistycznych
poza
tym idealizmowi wydaje się ,że rzeczywistość ma już jakąś ostateczną postać, że
jest w posiadaniu wiedzy pełnej [ przeciwko Heglowi]
zniesienie
jednostki
Idealizm
przecenia znaczenie pojęć.
2. Idealizm ujmuje rzeczywistość jako idee-
przechodzi obok rzeczywistości [ argumenty przeciwko Heglowi]
Siła idealizmu ->
uobecnianie treści duchowych.
Relacje pomiędzy
idealizmem a pozytywizmem:
- zatracenie
ludzkiej indywidualności
- prawdziwa
rzeczywistość jest bezczasowa
- mają z góry
ustalony plan świata
- P i I wzajemnie
się ograniczają ale też wzajemnie pobudzają
Jaspers-> należy
przezwyciężyć te stanowiska -> w obu tych stanowiskach zamknięty jest dostęp
do bytu -> niedostępna im jest świadomość egzystencji.
- negują nasza
wolność
- dążąc do systemu
zapominają o granicach poznania
- pomijają to co
niepoznawalne -> Bóg
- Jaspers-> I i P
nie dostrzegają zagadkowości świata
Do egzystencji można
się wznosić jedynie jednostkowo -> jednostkowy
wzlot. -> nie jest to cecha ogólna [ do Kierkegaarda]
- absolutyzacja
nauki -> kryzys nauki
Jaspers->
powrócimy do autorytetu i objawienia + powrót do filozofii egzystencjalnej
Jaspers-> świat
się nigdy nie zamyka w obrazie -> świat jest obrazem całości w świecie, tak
więc nigdy nie jest całością.
Jaspers odwołuje się
do potrzeb metafizycznych -> potrzeby
poznawcze i cechy istnienia traktuje jako coś prawomocnego.
J. szuka odpowiedzi
o początek końca -> szuka punktu oparcia
Trasncendowanie do egzystencji -> właściwy sposób poszukiwana bytu
-> musze poszukiwać bytu, by
odnaleźć siebie. -> bez tego nie istnieje filozofia.
Dzięki samemu
myśleniu prawda nie może zostać odnaleziona -> skok między światem i
egzystencją.
Egzystencja nie może
być uczyniona przedmiotem poznania, lecz może być rozjaśniona
Egzystencja-> pozostaje w stosunku do samej siebie- przenika wszelkie
postacie obiektywnego bytu [ medium urzeczywistniania się egzystencji]
Środki, które
pozwalają myśleć siebie bez dokonywania wglądu w siebie -> źródło dzięki
któremu jestem, nie przekształca się w wiedze, ale można je odczuć jako przeżycia
duchowe.
Dokonując rozjaśnienia
używamy pojęć i kategorii
Ogólny proces
myślowy jest jedynie droga, która może prowadzić do skoku do egzystencji.
Prawda rozjaśniająca egzystencje nie jest wyłącznie jednostkowa – nie ma
jednej prawdy która odnosi się do wszystkich.
Jaspers->
pozytywne nawiązanie do nauk. [ nie
ma tego u Kierkegaarda]
Urzeczywistnianie siebie
w świecie jest to tylko droga prowadząca do samego siebie.
Rozjaśnianie egzystencji nie następuje dzięki wiedzy. -> wiedza
daje nam tylko przestrzeń tego rozjaśniania.
Z punktu widzenia rozsądku egzystencja nie daje się
pojąć.
Rozjaśnianie egzystencji odbywa się jednocześnie w sferze obiektywności
i w sferze subiektywności-> nie ma więc trwałego rezultatu.
Świat dla Jaspersa jest
jeden. [ nie ma osobno świata przedmiotowego, a z drugiej strony egzystencji]
Egzystencja nie jest
czymś ogólnym – jest dostępna tylko sobie samej.
Jaspers -> egzystencjalizm chrześcijański.
Transcendowanie do
egzystencji -> żadne rozważania dotyczące egzystencji nie są czymś
ostatecznym. -> chęć uczestnictwa w czymś więcej niż tylko w naszym wnętrzu.
Doświadczenie istnienia Absolutu ->
Język w komunikacji z innymi ludźmi, deprecjonuje przeżycia
Człowiek -> nie jest ostateczną podstawą Prawdy -> jest raczej pomostem
do bytu Absolutnego.
Jaspers [
Kierkegaard] -> ustosunkowanie do własnego istnienia wymaga ustosunkowania
do absolutnej egzystencji [
zakorzeniona w nieskończonej nieskończoności[ źródło egzystencji]]
Transcentencja =
Jednia, Absolut, Bóg -> to co przekracza ludzką egzystencje.
Miłość -> forma świadomości Absolutu -> ekspresja bytu.
Poprzez miłość można
osiągnąć refleksyjną więź z Absolutem.->
wiara filozoficzna. -> możliwość uzyskania pewności istnienia Boga. [
pewność intuicyjna, nie racjonalna] można ją urzeczywistnić.
Metafizyka -> zajmowanie
postawy wobec transcendencji.
Poszukiwanie transcendencji
w CZASIE [ w ramach naszej skończonej egzystencji] nigdy nie doprowadza do ostatecznego
finału
Absolut dany
wyłącznie jako Świat.
Szyfr transcendencji [ np. sztuka]
Nie ma Boga
jednostkowego -> Jaspers jest za chrześcijaństwem
bezwyznaniowym [ jak Heidegger]
Doświadczenie metafizyczne -> aktywne myślenie o transcendencji.
Milczenie Sokratesa->
świadomość niewiedzy.
Jaspers -> Degradacja
prawd naukowych doprowadza do sfer użyteczności.
Pojęcie transcendencji
Jaspersa = pojęcie rzeczy samej w sobie u Kanta
Jaspers -> chce wykroczyć poza świat pozostając w świecie/
za pomocą myśli wykraczać poza myślenie.
Przyczyna zwrotu
zainteresowań [filozofia polityki]-> faszyzm
Cel Jaspersa - czym
jest rozum? [ dystans wobec Heideggera]
Rozum -> władza
dostępna dla wszystkich, czynnik wiążący wszelkie egzystencje [ O prawdzie ]
Rozum ->
przestrzeń nieograniczonej komunikacji
Rozum nie jest
jednością
Rozum utrzymuje
treść od egzystencji
Istota rozumu jest w
CZASIE, ale nie jest fenomenem
historycznym.
Rozum nie jest
posiadaniem prawdy, ale drogą do prawdy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz