wtorek, 2 czerwca 2015

II. Dilthey/ lektura + skrypt

Dilthey "o istocie filozofii'

str. 115-132, 142-175



-Ostatnim korzeniem światopoglądu jest życie

Przezywane na nowo przez każde indywiduum , jako moment teraźniejszości , nieuchwytne dla obserwacji, ale trwające we  wspomnieniu jako pogłos.

Obiektywizujące się w swych uzewnętrznieniach , w całej swej głębi pełniej dostępne w rozumowaniu i interpretacji  niżli w jakimkolwiek uwewnętrznieniu lub w ujmowaniu własnego przeżycia- życie w niezliczonych formach  obecne jest w naszej wiedzy, wszędzie jednak ujawnia się jako rzeczy wspólne.

Z refleksji nad życiem powstaje doświadczenie życiowe

Przemijalność -> w niej nasza zdolność korzystania z chwili

Poszczególne wydarzenia zostają ujmowane w  wiedzę przedmiotowa i ogólną

Ja, osoby , rzeczy wokół nas można scharakteryzować jako czynniki świadomości empirycznej.

Pośród doświadczeń życiowych stanowiących o rzeczywistości s1)iata  zewnętrznego i moim stosunku do niego

Najważniejsze są te które ograniczają moje istnienie , wywierają na nie nieunikniona presje.

Następnie te które stanowią nieoczekiwane , a nieusuwalne przeszkody dla moich zamiarów.

Całość moich wnioskowa indukcyjnych suma mojej wiedzy opiera się na tych założeniowych w świadomości  empirycznej przesłankach.

Każdy znaczący bodziec ukazuje człowiekowi życie od pewniej innej strony; świat pojawia się wówczas w nowym oświetleniu.

Wszystkie światopoglądami  mają zasadniczo tę samą strukturę. Struktura ta jest każdorazowo  systemem na podstawie pewnego obrazu swata i na tej podstawię wyprowadzić ideał, dobro najważniejsze , najogólniejsze zasady kierowania życiem.

Światopogląd rozwijają się w rozmytych warunkach

Przyczyna wykształcenia się światopoglądu  jest pragnienie utrwalenia obrazu świata , oceny życia, kierowania wolą, wynikające z przedstawionej tu  zasadniczej własności faz rozwoju psychicznego.

 

Cały proces powstawania i utrwalania się  światopoglądów mierzą do tego by odpowiadały one wymogowi wiedzy ważnej powszechnie.

Gdy światopogląd zostaje ujęty  w postać pewnego systemu , gdy zostaje naukowo udowodniony , staje się powszechny – powstaje metafizyka

Matematyka, astronomia, geografia -> narzędzia poznania świata

Struktura światopoglądów metafizycznych determinowana jest przez  jej związek z nauka

Ale tez kulturą święcką

Ustala metody i wartość poznawcza nauk szczegółowych

Każdy wielki system metafizyczny jest całością zlodzoną z wielu promieni , z których każdy oświetla te część życia, do której należy.

Każdy z systemów metafizycznych [ zajmujących się sztuka , prawda, religia] zdeterminowany jest miejscem które  zajmuje w historii filozofii.

Filozofia dokonuje syntezy niezależnych nauk

Podstawową ideą od której wywodzi się  próba naszkicowania  teorii światopoglądów: idea świadomości historycznej.

Widzi całość systemu w kontekście  rozwoju religii i poezji-> pokazuje ze metafizyka nie posunęła się nawet na krok w kierunku stworzenia jednolitego systemu-> pokazuje, że konflikt systemów metafizycznych ma ostatecznie podstawę w życiu samym , w doświadczeniu życiowym , w podstawie wobec problemu życia.

Nie znamy zasady która powoduje zróżnicowanie systemów metafizycznych na podstawie życia

Człowiek postrzega siebie jako istotę  określoną  przez przyrodę.  

niepokonana animalna potęga -> hasłem bojowym jest emancypacja ciała

epistemologiczny aspekt naturalizmu tkwi w sensualizmie

Sensualista -> nie odrzuca doświadczenia wewnętrznego , ani te nie zaprzecza myślowemu powiązaniu danych , ale właśnie w porządku fizycznym znajduje podstawę wszelkiego poznania.

 

 

 

PRZEZ SWE NAMIĘTNOŚCI CZŁOWIEK JEST NIEWOLNIKIEM PROCESU PRZYRODNICZEGO- PRZEBIEGŁYM, KALKULUJĄCYM NIEWOLNIKIEM – A JEDNAK STOI PONAD NIM DZIĘKI POTĘDZE MYŚLI

Idealizm wolności jest wytworem  ducha ateńskiego

Bóg istnieje jedynie dla woli, która domaga się go mocą swojej wolności.

3 typy postępowania metodologicznego w ramach epistemologii:

Pierwszy z trzech światopoglądów

1.   stanowiło przejście od poznania reguł w świecie fizycznym do  uogólnień,  które umożliwiały podporzadkowanie także faktów  duchowych tej zewnętrznej  mechanicznej prawidłowości.

 

2.  Idealizm wolności-> postulował istnienie i możliwość ustalenia niekwestionowanych ogólnych określeń świadomości, które mocą spontanicznej siły kształtowały życie i światopogląd na materiał  zewnętrznej rzeczywistości

 

3.  Zachowanie kontemplacyjne -> [ heraklit,brentano ] podmiot niejako wypoczywa od pracy związanej z poznawaniem przyrodniczym i od działania na polu zaspokojenia potrzeb  powstających w nich celów  i jego  wewnętrznego urzeczywistnienia.

Poprzez te postawę[[kontemplacji]  nasze życie uczuciowe, poszerza się do rodzaju uniwersalnej sympatii- skutek:  przepełniamy całą rzeczywistość wartościami ,które odczuwamy ,działanie zaś , w którym się wyzywamy – najważniejsze idee pełnią dobra i prawdy.

Współodczuwając z istotą świata w jakim doświadczamy naszego pokrewieństwa ze wszystkimi zjawiskami rzeczywistości wzmaga się radość życia i rośnie świadomość własnej siły.

Tragiczne poczucie  nieustannego przepływu czasu , w którym  teraźniejszości jest i jednocześnie już nie jest, zanika wobec poczucia ze pośród tej ciągłej płynności biegu świata maj w nim miejsce trwałe prawidłowości

Wszystkie zjawiska uniwersum maja dwustronny charakter ; widziane z jednej strony , w postrzeżeniu zewnętrznym, dane są jako przedmioty zmysłowe i jako takie powiązane są fizycznie  natomiast ujęte niejako od wewnątrz zawierają strukturę życiową , która przezywana jest w strukturze właściwej naszemu wnętrzu.

Wola i myślenie nie dają się zredukować do siebie

 

Nie możemy zrozumieć nieświadomości wytwarzających z siebie świadomość jako cos wyższego  i ponownie stajemy przed niepoznawalnym.

Nie jesteśmy w stanie pojąc jak z jedności świata  powstaje wielość, z wieczności zmienność- logiczne jest to co nieuchwytne.

Stosunek bytu i myślenia rozciągłości i myśli nie staje się bardziej zrozumiały  pod wypływem słowa ‘identyczność’- również po tych systemach filozoficznych zostaje pewna formacja duchowa i pewien światopogląd 

Goethe->   Bóg we wnętrzu świata swiatem rządzi [..]

Przyrodę w sobie ma i tkwi w przyrodzie by tym żywotom które w nim ożyły

Ni ducha jego nie zabrało , ni siły’
******************************************


WILHELM DILTHEY 1833 – 1911

1. Krytyka istniejących filozofii.
2. Filozofia życia. „Życie” jako centralny podmiot filozoficzny.
3. Metodologia badań humanistycznych.
4. Teoria światopoglądu.
5. „Życie” w ujęciu Diltheya.
6. Krytyka Diltheya.

Dilthey w przeciwieństwie do Nietzschego jest filozofem akademickim. Skończył studia teologiczne. Czuje się kontynuatorem Kanta. Praca doktorska – Freiermacher. Pracował w Berlinie, Bazylei, Kilonii i Wrocławiu.


1. Krytyka istniejących filozofii.

Dilthey podobnie jak Husserl i pozostali twierdzi, że obecna filozofia to anarchia systemu. Nie mamy tu do czynienia z czymś jednolitym. Historia filozofii nie posiada wewnętrznej jedności, istoty – teza wymierzona w Hegla. Metafizyka została raz na zawsze unicestwiona. Jednym obliczem metafizyka zwraca się ku religii i poezji, a drugim ku naukom szczegółowym. Nie możemy sprostać naukom. Kategorie występujące w filozofii nie dają się do siebie sprowadzić. Metafizyka, która chce ustalić powszechny związek między kategoriami jest niemożliwa. Jeśli nawet porządkujemy różnorodność, to wymyka nam się jej przyczyna. Wg Diltheya nie można przezwyciężyć subiektywnego charakteru wartości. Nie ma wartości bezwzględnej. Filozofii nie udaje się ująć świata w jego istocie. Dilthey patrzy na dotychczasową filozofię w sposób historyczny i zauważa osłabienie wpływu metafizyki na filozofię.
Wszystkie możliwości tworzenia teorii metafizycznych wkrótce się wyczerpią.
Poznanie jest zawsze względne. Metafizyka redukuje bogactwo świata, faworyzując pewne przedmioty. W celu poprawienia prostoty teorii Dilthey wziął udział w powszechnym na terenie Niemiec XIX w. ruchu neokantowskim. Twierdził, że Kant był krytykiem poznania przyrodniczego i trzeba go uzupełnić o krytykę poznania humanistycznego.
Dilthey zaproponował rozumienie filozofii jako elementu duchowej aktywności człowieka.


2. Filozofia życia. „Życie” jako centralny podmiot filozoficzny.

W życiu psychicznym również daje się wyodrębnić prawidłowości. W rozwiniętym życiu psychicznym różne fakty psychiczne powiązane są w strukturę, którą można przeżyć. Sfera psychiczna jest pobudzona przez sferę przyrody, fizyczną.
W życiu ludzkim przeplatają się przypomnienia, odczucia, popędy itp. Poznanie ma charakter teleologiczny 0 stale dążymy do stanu, który mógłby zaspokoić nasze pragnienia. Funkcja filozofii wynika z podstawowych własności życia duchowego (z jego struktury). Zarówno geniusz artystyczny, filozoficzny, religijny wnoszą w tę strukturę swoje rozumienie świata.
Funkcje filozofii – ujmowanie pojęciowe, myślenie, dążenie do ujęcia ontologicznej zasady.
Dilthey stara się określić sens i cel świata. Odpowiada na ludzką potrzebę znalezienia trwałego miejsca w świecie.
Systemy filozoficzne nie są powiązane ze sobą jednoznacznie. Filozofia odpowiada na zagadkę życia, nie świata.


3. Metodologia badań humanistycznych.

Przedmiotami nauk humanistycznych są całości życiowe: pojedyncze osoby. Zadaniem nauk humanistycznych jest uchwycenie ekspresji jednostek, ich strukturę życiową. Przeżycia i pojęcia muszą na siebie oddziaływać. Uprawianie humanistyki polega na czymś innym niż przyrodoznawstwo. Humanistyka uprawiana metodami przyrodoznawstwa przestaje być nauką.
Psychologia opisowa to klucz do rozumienia nauk humanistycznych. Ma ona charakter hermeneutyczny  i obejmuje wszystkie wytwory człowieka, odtwarza w nas życie człowieka.
Zarówno nauki humanistyczne, jak i przyrodoznawcze opierają się na faktach. Różnią się obiektami, przedmiotami, którymi operują.
Ludzkość można uchwytywać jako fakt psychiczny, ale można też ją ujmować jako stan przeżycia. Różnice między przyrodoznawstwem a humanistyką polegają również na stosunku podmiotu do przedmiotu. W przyrodoznawstwie zawsze ujmujemy za pomocą abstrakcyjnych pojęć. Poznanie humanistyczne to poznanie ducha od wewnątrz. Przyroda jest podłożem, sceną dziejów nauk o duchu. We wszelkim doświadczeniu występują dwie tendencje. Ten podział to nie podział nauk istniejących, to projekt. Nauki humanistyczne cechuje relatywizm poznawczy. Na naukę Dilthey patrzy jako na zjawisko kulturowe. Nauki są oparte na doświadczeniu różnym. Dilthey wychodzi poza tradycyjny podział Kantowski. Inne są u niego funkcje rozumu praktycznego. Nie jest intencją Diltheya zaprzeczenie jedności wiedzy.

Teoria życia duchowego:
1. Dążenie do świadomości siebie.
2. Nieodłączne uczucie zagadkowości: śmierć, życie.
3. Uzasadnienie aktywności.
4. Działają w nas popędy i uczucia.
5. Wrodzone dążenie do celu.
6. Dążenie do coraz bogatszego rozwoju wartości duchowych.

Własności te Dilthey wyprowadza z psychologii opisowej.

4. Teoria światopoglądu.

Światopogląd jest to wytwór duchowy, który obejmuje wiedzę o świecie, ale także cel, ideał, normy, etc. Dysponuje on potęgą, nadaje osobowości wewnętrzna jedność. Pozwala ująć wieloznacznie życie z punktu widzenia jednej z możliwych postaw. Nie powstaje w wyniku roli poznania, wypływa z doświadczenia życiowego. Wnosi na poziom rzeczywistości sposób bycia naszej woli. Przyczyną ukształtowania światopoglądu jest chęć zapamiętania, zatrzymania pewnego obrazu życia.
Dilthey wyróżnia typy światopoglądów (uważa to za cel filozofów). Żaden ze światopoglądów nie ogarnia całej prawdy. Formy światopoglądów: 1) filozofia, 2) religia, 3) poezja. Obrazem światopoglądu jest pewien obraz świata. Wszystkie światopoglądy mają jedną strukturę.

Typologia światopoglądów wg Kryterium: stosunek światopoglądów do przeżyć ich twórców, rodzaje przeżyć i postaw, które manifestują się w:
- określaniu roli przeszłości;
- formułowaniu oceny osób i przedmiotów;
- formułowaniu ideałów działań.
Światopogląd wykracza poza normy myślenia naukowego.

Typy:
1. Naturalizm – poznawczy stosunek do rzeczywistości.
2. Idealizm wolności - idealizm subiektywny, przeżycia wolicjonalne.
3. Idealizm obiektywny – emocje, poszukiwanie wartości.

W każdym światopoglądzie jedna z tych postaw dominuje. Słabe strony światopoglądów:
1. Naturalizm – próbuje ująć rzeczywistość jako przyrodę, która rządzi się prawami. Samo pojęcie materii jest wytworem, konstrukcją świadomości. Naturalizm tylko pretenduje do wiedzy o świecie – nie da się go uzasadnić, ani wywieść z niego świadomości. Stanowisko to jest użyteczne do podjęcia rozważań nad przyrodą.
2. Idealizm wolności – Poznanie ogranicza się do faktów świadomości. Tendencja do dualistycznej interpretacji świata. To stanowisko to tylko wyrwanie jednej ze stron osobowości.
3. Idealizm obiektywny – człowiek jest człowiekiem całości świata. Broni zasady monizmu, szuka zasady świata, tym samym afirmuje jedną stronę oglądu świata. Wyraża postawę kontemplacji świata, nie działanie.

Sympatie Diltheya są raczej po stronie drugiego i trzeciego typu światopoglądu. Każdy z typów światopoglądu rozwija się w ostateczną całość i żadne dowody nie są ich w stanie wykluczyć. Każdy ma swoje własne kryterium. Każdy jest prawdziwy dla danego typu osobowości.
Światoipogląd to obraz świata zniekształcony ludzką działalnością, dlatego dostarcza nam wiedzy o samym podmiocie. Światopogląd daje złudzenie rozwiązania zagadki życia.
W religii i poezji akcentuje się przeżyciową sferę osobowości. Nie zaspokajają one w pełni dążeń światopoglądowych. Lepiej jest z filozofią, ale Dilthey nie wywyższa żadnej z tych dziedzin.
Światopoglądy są wyodrębnione według pewnego planu. Każdy światopogląd jest prawdziwy, będąc zarazem jednostronny. Dilthey w swych rozważaniach poprzestał na jej typologii, chociaż chciał osiągnąć coś więcej. Dilthey stwierdził, że wyczerpał typologię, zdawał sobie sprawę, że wynika ona z doświadczeń pewnej kultury.
Filozofia to rodzaj światopoglądu. Każdy system filozoficzny odwołuje się nie tylko do myślenia. Każda filozofia wyraża stosunek do świata. Dilthey wierzy w przyszłość filozofii. Integruje kulturę, ujednoznacznia zjawiska. Z perspektywy światopoglądu filozofia ma przed sobą przyszłość, lecz jako metafilozofia. Motorem rozwoju filozofii są dyskusje między poszczególnymi wyznawcami. Musimy jednak nadal uprawiać i filozofię i metafilozofię.


5. „Życie” w ujęciu Diltheya.

Korzeniem światopoglądu jest życie. Życie to niedyskursywne źródło przeżyć jednostki, zespół popędów, które dynamizują osobowość. Jest powszechne, ma aspekt indywidualny i kolektywny. Jest tajemnicą, realnością ostateczną, ostatecznym uzasadnieniem w filozofii.
Życie jest nie tylko fragmentarycznie dane w doświadczeniu, ale też żaden z tych fragmentów nie może pomóc rozwiązać wszystkich problemów.
Kategoria życia obejmuje wszelkie treści związane z przeżyciami człowieka. Życie nie jest wolne od treści biologicznych, lecz nie jest tym, co o nim mówi biologia.


6. Krytyka Diltheya.

Skoro poznanie okazało się zależne od ludzkiej aktywności, nie sposób marzyć o osiągnięciu absolutu. Nie ma w rzeczywistości niezależnych od siebie sfer. Rzeczywistość nie jest ani materialna ani duchowa, ani nie jest dualizmem. Dilthey nie wyrzeka się prawdy przedmiotowej ani podmiotowej. Podstawą badania rzeczywistości jest badanie przyrody. Nie jest tu problemem istnienia świata zewnętrznego. Tym światem zajmują się nauki przyrodnicze, które jednak nie dochodzą do sensu przyrody. Nauki humanistyczne są czymś wyższym, bo całkowicie obejmują przedmiot badań przyrodniczych. Uzasadnienie filozofii jest zadaniem tych, którzy wiedzą co to jest życie. Dilthey twierdzi, że wiedza na temat światopoglądów ma charakter obiektywny (problem teoretyczny). Sama idea typologii zjawisk jest niezgodna z filozofią życia, redukowanie wielości zjawisk do typów. Ponadto – błędne koło – tezy z typologii tworzą uzasadnienie dla filozofii życia i na odwrót. Intuicyjne jest założenie o jedności ludzkiej natury.
Typologia sprzyja redukowaniu wiedzy o życiu do pierwszych stałych elementów dotyczących życia. Koncepcja życia jest mocno nieokreślona. Dilthey nie dostrzega, że na filozofię wpływa wiele innych dziedzin kultury. Typy światopoglądu mają u Diltheya charakter statyczny i ahistoryczny.

Zalety: Zostają złagodzone sprzeczności światopoglądu. Dilthey wyzwala z postawy dogmatycznej, absolutyzacji postaw. Jego poglądy spotkały się z dużym oddźwiękiem – stworzył most nad przepaścią pozytywizmu i psychologizmu. Stworzył nową podstawę w filozofii i kulturze. Zerwał z ideą (Hegel) racjonalistycznie pojmowanego człowieka, społeczeństwa, historii. Przeciwstawia się nietzscheańskiej krytyce degradacji kultury. Próbował odpowiedzieć na pytania filozoficzna.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz